اصول پرورش و نگهداری مرغ عشق

کاملترین مرجع برای دوستداران مرغ عشق

اصول پرورش و نگهداری مرغ عشق

کاملترین مرجع برای دوستداران مرغ عشق

پاسخ به سوالات شما

سوالات برخط (آنلاین) خود را در انجمن های تخصصی جوان دیتا مطرح کنید

برای ورود بخش مرغ عشق انجمن های تخصصی جوان دیتا بر روی لینک ذیل بکلیکید :

مرغ عشق

در این بخش به سوالات کاربران عزیز پاسخ داده می شود



سارا


سلام

از اطلاعات خوب و پر محتوایتان سپاسگذارم
مشکل مرغ عشق من از دست دادن بخش زیادی از پرهایش است که با گذشت یکسال نه تنها بهبود نیافته که شدت گرفته است. پرنده نر من که بسیار پرجنب و جوش و زیبا بود در محیط پیلوتی با نشاط نگه داری می شد که اخیرا و با توجه به اجتناب او از خوردن غذاهای مکمل به قفس منتقلش کرده و مدت یک ماه است که هر روز ویتامین در آبش گنجانده ام لکن هنوز نتیجه مثبتی عاید نشده است. لطفا راهنمایی ام کنید



سعید_ر :


درود


ممنون دوست عزیز ، شما لطف دارید.

قبلا یکی دیگر از دوستان (در یکی دیگر از وبلاگهای اینجانب) چنین سوالی را مطرح نموده بود که متاسفانه به دلیل مشغله کاری و عدم کفایت وقت آزاد برای آپ دیت نمودن وبلاگ ، موفق به پاسخویی به ایشان نشدم ؛ هم اینک وقت را مقتضی شمرده و پاسخ ایشان و شما را با هم می دهم چراکه علائم ذکر شده یکی بوده و طبعا پاسخ ها نیز همسان می باشند.

همواره هر بیماری را میتوان به سه علت نسبت داد :

۱)ژن

۲)میکروبها و انگلها (ویروس-باکتری-پارازیتها و ...)

۳)کمبود مواد غذایی و المانها (پروتئین-ویتامین-مواد معدنی و ...)


اصولا بیماریهای ژنتیکی از همان بدو تولد علائم خود را ظاهر کرده و مشخص می باشند به همین دلیل میتوان به جرات این مورد را فاکتور گرفت ؛ حال دو مورد باقی می ماند که آنها را شرح می دهم :


میکروبی و انگلی :

در این گروه پاریزتها از اهمیت بیشتری برخوردارند و بقیه موارد قابل اغماض می باشند.

پارازیتهای آلوده کننده پر بر دو نوع هستند :

خارجی :

این نوع پارازیت روی پوست پرنده زندگی می نمایند و از پر تغذیه کرده و باعث خوردگی آنها می شود برای مبارزه با آن باید از قرص مافو استرپیس استفاده کرده و آن را در محل نگهداری پرنده آویزان نمود.

داخلی (پرها) :

این پارازیت عمدتا در قسمت خونین پرها مشاهده می گردند و باعث شکسته شدن آنها شده و اغلب موجب انهدام قسمت عمده و یا تمامی پرها بالاخص شاپرها می شوند. متاسفانه دارویی برای مبارزه با آن داروی موثری موجود نمی باشد.


ویتامین ها :

کمبود ویتامینهای ذیل باعث اشکال در رشد پرها و گاها باعث ازدست دادن آنها می شوند :

ویتامین A(رتینول) : افزون بر از اشکال در رشد پرها شامل علائمی چون تعداد کم تخمها(در هنگام تخمگذاری)-افزایش تخمهای فاقد نطفه-مردن جوجه ها در تخم-ایجاد ضایعاتی در مجاری تنفسی ، گوارشی ، جنسی و چشمها و .... می باشد.

ویتامین B2(روبوفلاوین) : علاوه بر اشکال در رشد و توسعه پرها دارای علائمی چون اختلال در رشد (جوجه ها) ، اسهال ، سستی و لمسی می باشد.

ویتامین B12(سیانوکوبالامین)

ویتامین H(بیوتین)


بهروز باشید


-------------------------------------------------------------------------------------------------------


مریم


سلام

ممنون از اطلاعات سودمندتون
من چند روزیه که یه جفت مرغ عشق خریدم
احساس میکنم مرغ عشق نر سرما خورده چون انگار که آب بینیشو بالا میکشه
اما عطسه نمیکنه.بعضی ها میگن که داره نوکشو تیز میکنه . میخواستم ببینم همین طوره ؟؟
سوال دیگه اینکه وقتی اونها یه جای ساکنن انگار که همش خوابن.اما وقتی کنار پنجره میذارمشون سرحال میشن.حتی به طوری که با هم بازی میکنن
مرغ عشق ماده گاهی با نوک نرشو اذیت میکنه
این مشکلی داره؟؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید



سعید_ر :


درود


ممنون دوست عزیز شما بسی به من لطف دارید ،امیدوارم به واقع مطالبی که در وبلاگهام درج کرده ام مفید باشه.


بهتون تبریک میگم که به جمع مرغ عشق دوستان پیوستید ،این رو از همین اول بدونید که هیچ پرنده ای به اندازه مرغ عشق جذاب نیست چون من خودم چندین نوع حیوان خونگی دارم اما به هیچ کدوم به اندازه مرغ عشق علاقمند نیستم.


شما باید توجه داشته باشید که هر بیماری یک سری علائم داره و تنها یک علامت برای تایید و یا رد بیماری مکفی نیست ،اصولا اولین علامت در هر بیماری (پرندگان) پف کردن پرها و آویزان شدن بالها و دم هستش ؛ آیا پرنده شما این علامت رو داره ؟ آیا کز میکنه و فعالیتش کم شده ؟ علی القاعده اگر این علائم رو نداشته باشه مشکلی نخواهد داشت.اینطور که از نوشته شما بر میاد مرغ عشق نر شما نباید مشکلی داشته باشه ؛ احیانا اگر به مورد مشکوک برخورد کردید به من اطالع بدید تا راهنماییتون کنم.

در مورد تیز کردن نوک باید عرض کنم این کار عموما بوسیله جوییدن مواد نسبتا سفت (مثل میوه ها و بالاخص کف دریا) صورت می گیره.


اما در خصوص محل نگهداری اونها هم میشه حدس زد جای سکونتشون باید تاریک و کم نور باشه ، شما باید اونها رو در یک محیط پر نور قرار بدید تا علاوه بر ایجاد شور در اونها سلامتیشون هم حفظ بشه.


در پاسخ به اینکه فرموده بودید مرغ عشق مادتون ، نرش رو اذیت میکنه باید بگم که این کارها بازیه البته اگر مرغ عشقهاتون همدیگه رو در حد زخمی شدن نمیزنن چون اگر اینطور باشه باید برای جلوگیری از صدمه دیدن مرغ عشق ضعیفتر اونها رو از هم جدا کنید.


پاینده باشید

نظرات 22 + ارسال نظر
سارا شنبه 6 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 11:22 ق.ظ

سلام
از اطلاعات خوب و پر محتوایتان سپاسگذارم
مشکل مرغ عشق من از دست دادن بخش زیادی از پرهایش است که با گذشت یکسال نه تنها بهبود نیافته که شدت گرفته است. پرنده نر من که بسیار پرجنب و جوش و زیبا بود در محیط پیلوتی با نشاط نگه داری می شد که اخیرا و با توجه به اجتناب او از خوردن غذاهای مکمل به قفس منقلش کرده و مدت یک ماه است که هر روز ویتامین در آبش گنجانده ام لکن هنوز نتیجه مثبتی عاید نشده است. لطفا راهنمایی ام کنید

درود


ممنون دوست عزیز ، شما لطف دارید.

قبلا یکی دیگر از دوستان (در یکی دیگر از وبلاگهای اینجانب) چنین سوالی را مطرح نموده بود که متاسفانه به دلیل مشغله کاری و عدم کفایت وقت آزاد برای آپ دیت نمودن وبلاگ ، موفق به پاسخویی به ایشان نشدم ؛ هم اینک وقت را مقتضی شمرده و پاسخ ایشان و شما را با هم می دهم چراکه علائم ذکر شده یکی بوده و طبعا پاسخ ها نیز همسان می باشند.

همواره هر بیماری را میتوان به سه علت نسبت داد :

۱)ژن

۲)میکروبها و انگلها (ویروس-باکتری-پارازیتها و ...)

۳)کمبود مواد غذایی و المانها (پروتئین-ویتامین-مواد معدنی و ...)


اصولا بیماریهای ژنتیکی از همان بدو تولد علائم خود را ظاهر کرده و مشخص می باشند به همین دلیل میتوان به جرات این مورد را فاکتور گرفت ؛ حال دو مورد باقی می ماند که آنها را شرح می دهم :


میکروبی و انگلی :

در این گروه پاریزتها از اهمیت بیشتری برخوردارند و بقیه موارد قابل اغماض می باشند.

پارازیتهای آلوده کننده پر بر دو نوع هستند :

خارجی :

این نوع پارازیت روی پوست پرنده زندگی می نمایند و از پر تغذیه کرده و باعث خوردگی آنها می شود برای مبارزه با آن باید از قرص مافو استرپیس استفاده کرده و آن را در محل نگهداری پرنده آویزان نمود.

داخلی (پرها) :

این پارازیت عمدتا در قسمت خونین پرها مشاهده می گردند و باعث شکسته شدن آنها شده و اغلب موجب انهدام قسمت عمده و یا تمامی پرها بالاخص شاپرها می شوند. متاسفانه دارویی برای مبارزه با آن داروی موثری موجود نمی باشد.


ویتامین ها :

کمبود ویتامینهای ذیل باعث اشکال در رشد پرها و گاها باعث ازدست دادن آنها می شوند :

ویتامین A(رتینول) : افزون بر از اشکال در رشد پرها شامل علائمی چون تعداد کم تخمها(در هنگام تخمگذاری)-افزایش تخمهای فاقد نطفه-مردن جوجه ها در تخم-ایجاد ضایعاتی در مجاری تنفسی ، گوارشی ، جنسی و چشمها و .... می باشد.

ویتامین B2(روبوفلاوین) : علاوه بر اشکال در رشد و توسعه پرها دارای علائمی چون اختلال در رشد (جوجه ها) ، اسهال ، سستی و لمسی می باشد.

ویتامین B12(سیانوکوبالامین)

ویتامین H(بیوتین)


بهروز باشید

سالار شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 04:42 ب.ظ

سلام و درود به شما
من دو ماهی هست که یک جفت مرغعشق گرفتم که از همان ابتدا با هم جفت بودند
از زمانی که اونارو به خونه آوردم شروع به جفت گیری کردن روزی سه چهار بار این کار رو به مدت یک ماه انجام دادند ولی از تخم گذاری خبری نیست .میخواستم در این مورد منو راهنمایی کنید
با سپاس

این امر به احتمال زیاد مربوط به نازایی موقت در اثر کمبود ویتامین و مواد معدنی و یا نازایی دائمیه.
برای اطلاعات بیشتر به بخش اصول تکثیر مرغ عشق مراجعه کنید.

امیرحسین دوشنبه 21 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 05:22 ب.ظ

عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود

زهرا پنج‌شنبه 27 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 02:14 ب.ظ http://www.goldenlaw.blogfa.com

سلام دوست عزیز خسته نباشید
اگر مرغ عشق نوک بالایش کنده شود توسط پرنده ی دیگر ایا قابلیت رشد دارد یا اینکه دیگر رشد نمیکند؟
و حالا که این اتفاق افتاده باید چکار کرد؟

درود بر شما

بستگی به آسیب دیدن بافت سازنده نوک دارد (قاعده نوک) ، در صورتی که این بافت آسیب ندیده باشد نوک کم کم رشد خواهد کرد(به شرطی که پرنده در مدت ترمیم نوک از گرسنگی تلف نشود)

عارف شنبه 9 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:39 ق.ظ

سلام من مدت چهار ماه میشه که یک جفت مرغ عشق خریداری کرده ام جفت ماده همش میرهداخل لونه و جفت نر هم پشت سرش مره داخل لونه می خواستم ببینم آیا اونا برای جفت گیری و آِاز تخم گذاری داخل لونه می شن یا خیر

درود

داخل شدن به لانه یکی از نشانه های آمادگی برای جفت خوردن و تولید مثل می باشد

سید علی موسوی نژاد چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:34 ب.ظ

ممنون از سایت خوبت سعید جان . میخواستم ببینم من الان یک جفت مرغ عشق دارم و سوال اول من اینه که از نشونه های این که مرغ عشقام جفت شده اند اینکه ماده رفته روی کمر نر و نر هم بعضی وقتا به ماده غذا میده آ یا این از نشونه های جفت خوردنشون هست . و سوال بعدی این که اگه مرغ عشقام توی بالکن باشن براشون خوبه( چون توی بالکن سرحال تر از خونه اند و الان هم حدود 6 تا 7 ماهشون و در این سن تولید مثل میکنن ؟ سوال سوم ماده من یک دو هفته ای هست بعضی وقتا فضله هایش یکم آبکی هستش ایا مشکلی اما خیلی جنب وجوشش زیاد ودر روز غیر از اوقات خواب سرحاله ) سوال بعدی این که من براشون 1 ماهی هست لانه گذاشتم ومادهه هر روز میره توش اما بعد از چند دقیقه ای میاد بیرون آیا امکان تولید مثلشون هست و آیا تغذون که
بهشون میدم خوبه مثل ارزن/ تخم کتان / کاهو / هفته ای یک بار تخم مرغ /کف دریا/ آب.

درود

از نشانه های جفت شدن رفتن نر روی کمر ماده است نه ماده روی کمر نر، رخ دادن این اتفاق میتونه در اثر کم سن و سال بودن اونها باشه.
غذا دادن مرغ عشق نر به ماده نشونه خوبی بر ایجاد روابط بین اونهاست.
در صورتی که محیط بالکن مناسب باشه (آفتاب مستقیم نباشه، حیوانات شکارچی وجود نداشته باشن، دما مناسب باشه و ...) بالکن میتونه فضای مناسبی باشه، البته فضایباز میتونه احتمال ابتلا به بیماری ها رو بالا ببره (چراکه میتونه زمینه تماس با سایر پرنده ها و فضولات اونها رو فراهم کنه).
ممکنه جفتگیری بکنن اما احتمال جوجه شدن تخم ها کمتر از سنین بالاتره.
میتونه در اثر رژیم غذایی حالت اسهال بوجود باید، بهتره برای مدتی دادن هر گونه سبزی رو قطع کنید در صورتی که تغییری حاصل نشد نیاز به بررسی بیشتری وجود داره.
رژیم غذایی مناسب بنظر میاد البته مولتی ویتامین و قرص کلسیم هم فراموش نشه.

محسن جمعه 13 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 07:27 ق.ظ http://mg1985.blogfa.com/

باسلام در ابتدا باید از وبلاگ بسیار عالیتون همچنین جواب دادن سوالات در زمان بسیار کم تشکر کنم . و در مرحله بعدی بگم که همانطور که قبلا مزاحمتان شدم و گفته بودم قناری من گوشگیر شده و بانوک خودشو میخاراند که در جواب شما فرمودید که پارازیت گرفته و باید به متخصص مراجعه کنم .
اما برای من مقدور نیست ببه متخصص مراجعه کنم لطفا من به صورت مبتدیانه(تازه پرنده گرفتم و اطلاعاتم کم است) راهنمایی کنید .برای مثال ویتامین خواصی بگیرم یا داروی خواصی ......
با تشکر فراوان محسن

رضا سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:24 ب.ظ

سلام.جوجه مرغ عشقای من 18روزه هستن.میخواستم بدونم کی از لونه میان بیرون؟با تشکر

محمد چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:32 ب.ظ http://www.goldenlaw.blogfa.comhttp://

سلام من دوتا مرغ عشق دارم ماده بچه ی نره به خاطر این تخم نمی کنن رفتم یه ماده ی دیگه خریدم وبچه ی نرو سوا کردم جاش ماده جدیدرو انداختم آیا جفت گیری وتولید مثل می کنن؟ ماده رو دیروز خریدم کی براشون لونه بزارم

دریا سادات سه‌شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:42 ب.ظ http://http:/daryanameh.persianblog.ir

سلام! من به کمک فوری نیاز دارم!
حال مرغ عشقم اصلا خوب نیست. پف کرده و گاهی سوت می کشه. یه حمله های خاصی بهش دست می ده و تشنج می گیره. وقتی این طوری می شه نره مدام جیغ می کشه!
لاغر شده و کز می کنه یه گوشه. از روی میله می افته پایین. نوکشو می گیره از در و دیوار بالا می ره به زور
تشنج می کنه و ناله می کنه
از اول صبح تا الان سه بار این جوری شده!
خیلی نگرانشیم. پرهای سر و صورتش کثیف شده. قبلا غذا می خورد و گاهی بالا می آورد. مرغ عشق نر هم بهش غذا می داد ولی الان چینه دونش خالیه. نره ازش فرار می کنه. از صبح حالش بدتر شده.
باید چیکارش کنیم؟

said سه‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:54 ب.ظ

سلام،من یک جفت مرغ عشق تازه 20 روزه گرفتم ،نوک ماده ترک برده آیا میفته مثل ناخن؟
1.ویتامین داخل آب میریضم واسه شان کافیه؟
2.چرا ماده داخل لانه نمیره؟نره میره ولی
3.نوک نره قهوای شده یعنی آمده جفت گیری هستش؟
4.گاهی اوقات مدفوع خودشان میخورن ضرر نداره؟
5.شبها ماده خودش به سقف قفس آویزان میکنه چرا؟

محمدکاشونی پنج‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 03:54 ب.ظ http://mohammadreza010.blogfa.com

سلام من 40جفت مرغ عشق دارم امروز متوجه شدم چندتاازماده هام حالت پوف آلودگی دارن وقتی اون هاروگرفتم دیدم موهای دورچشمشون ریخته وحالت قرمز رنگ گرفته ومدفوع سبزرنگی به پشتشون چسبیده به نظرت چه بیماری گرفته ممنون میشم راهنماییم کنی فقط لطفا زود جوابمو بدین تازودپیشگیری کنم

متین جمعه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 05:01 ب.ظ

سلام من برای مرغ عشقم ظرف آب میذارم ولی اون اصلا توش نمیره برای حمام ظرف هم بزرگ هست و مشکل جا نداره به نظر شما مشکل چیه ؟ چیکار کنم که بره حمام کنه

سیما جمعه 13 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:22 ب.ظ

سلام
ببخشید من تازه برای اولین بار مرغ عشق خریدم
و 3تا سوال دارم
1=مرغ عشق نر جوجس وماده هه یکم بالغ تره ولی با هم خوگرفتن وتو یه قفس باهم میمونن این تفاوت سنشون رو جفت گیریشون تاسیر داره؟
2=پوست بالای نوک که بینیه مرغ عشغ روش قرار میگیره چروکه مرغ عشغم مشکلی داره؟(مرغ عشقم ماده هست)
3=میشه به جای کف دریا شن یا سنگ ریزه برای خوردنشون بزارم؟

سیما چهارشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:57 ق.ظ

ببخشید من چند وقت پیش از شما سوالی پرسیدم ولی هنوز جواب ندادید

علی7777 پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 12:09 ب.ظ

با سلام و درود و تشکر از اطلاعات مفیدتون
یه سوال داشتم:
مرغ عشق نره من تمایلی به جفت گیری نداره با این که جنس ماده از خودش علاقه نشون میده و میخواد بهش نزدیک بشه ولی مرغ عشق نر همین که ماده بهش نزدیک میشه فرار میکنه و شروع میکنه به جیغ کشیدن و سر و صدا کردن اگه ممکنه دلیلش رو بگین؟
البته این رو هم بگم که مرغ عشق نر من چشم هاش رو برا مدت طولانی رو هم میذاره و فشار میده ولی موقعی که من میرم جاش چشماش رو باز میکنه و شروع به بازی کردن میکنه میخواستم ببینم احتمال مریضیش هست؟
ببخشد طولانی نوشتم ممنون میشم راهنماییی کنین

مهدی جمعه 12 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:14 ب.ظ

سلام ممنون از مطالب خوب شما
چند چفت مرغ عشق دارم پرهای جوجهای خود را میکنند به آنها انواع ویتامینها را هم دادم کمتر شده ، ولی از بین نرفته لطفا راهنمایی کنید. با تشکر از شما

الهام یدالهی یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 06:55 ب.ظ http://www@elham.ir

سلام من به تازگی یک جفت مرغ عشق سبز رنگ خریدم وقتی با تبلتم برایشان می گذارم مثل این که احساسات شان تحریک می شود ولی مرغ عشق نر واکنشی نسبت به مرغ عشق ماده که لاغر تر هست گه گاهی یه نوک به مرغ عشق نر که چاق تر هست می زند.

... جمعه 8 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:14 ق.ظ

سلام مرغ عشقای من اصلا آواز نمیخونن ...باید چکار کنم ؟؟
یه سوال دیگه :چطوری دستی شون کنم ؟؟

محمد پنج‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:53 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید. میشه بگید جنسیت مرغ عشق های من چیه. عکسشم براتون گذاشتم. با تشکر


http://uupload.ir/files/s7f_1.jpg

جمشید پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 12:23 ب.ظ

سلام جمشید هستم .دو جوره مرغ عشق خریدم یعنی چهار دانه مدت یک ماه میشه و مدت یک هفته میشه که در کوزه خود میره و حدود ده الی بیست دقه میباشه و دوباره پس می برآید هر دو ماده ای کار را انجام میته و پر هایش هم یک یک دانه میرزه در کوزه خود میرن بعد از ده یا بیست رقه پس میآین بیرو و دوباره پس میره و پس بیرو میاین همی کار را روزانه چندین بار میکنن و باز تا چندین ساعت پس نمیره در کوزه و باز میره همطو ادامه میته ده دقه یا بیست دقه بعد پس بیرو میآید.آگه نظر بتین خوش میشم

محسن یکشنبه 3 دی‌ماه سال 1396 ساعت 01:04 ب.ظ

سلام و درود به شما دوست عزیز وظیفه دونستم از شما بابت ارایه این مطالبه ارزندتون تشکر کنم
ایا میشه باهمین کیفیت در مورد مبحث طوطی عروس هلندی و طوطی کاسکو هم صحبت کنید و ما رو از مطالب ارزندهتون بهره مند کنید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد